#80 Kuidas lugeda inimesi nagu avatud raamatut?

Inimeste lugemine on üks väärtuslikumaid oskuseid, mida üks ahvist arenenud (väidetavalt intelligentne) isend omandada võib. Lisaks sõnadele on mustmiljon erinevat signaali, mida inimesed meile annavad. Mis juhtub, kui sa õpid inimesi lugema? Sa suudad oma käitumist muuta, inimestega paremini suhelda ja nendega edukamalt koostööd teha.

Kui su naine ütleb, “jah võid küll poistega reedel ula peale minna,” aga häälest seda kuidagi tunda pole, siis pelgalt sõnade järgi tegutsemine tekitab omavahelises suhtes lühist – “Sense the tone.”

Jäta alati meelde, et inimestega tuleb suhelda neile arusaadavas keeles. Lisaks lingvistilise väljendusoskusele pea silmas ka karakteristilist keelt, mis on vähemalt sama oluline, kui mitte olulisem.

Millist komplekti lisaks sõnadele lugema peame?

Riided, kehakeel, kõnemaneer, näojooned, küsimused, käekiri, käepigistus. Erinevaid aspekte ja tunnuseid on palju. Tundub keeruline? Oh hõissa, see ongi keeruline! Ilmselt ei olnud see ergutuskõne, mida ootasid, eks? Inimeste lugemine ja nendest arusaamine on pidev protsess, mis on aastatepikkuse teooria ja praktika sümbioos. Varu kannatust ning luba endale sellel teekonnal eksimusi, sest sa teed neid päris palju. Mina teen siiamaani väga palju vigu ja see on väga okei.

Hea uudis on see, et ma teen neid vigu umbes 4x vähem, kui 5 aastat tagasi.

Käitumisel on kaks erinevat dimensiooni.

Igal aktsioonil on samaväärne vastastikune reaktsioon. Kui me kasutame sotsiaalses kontekstis sõnalist, häälelist või visuaalset eneseväljendust, siis me saame erinevatelt inimestelt tagasisidet nende käitumuslike iseärasuste kohta. Millist kahte tagasiside dimensiooni me näeme? avatus ja otsekohesus.

Avatud / Vaoshoitud:

Avatud inimene on valmis sinuga oma emotsioone ja tundeid jagama ning looma kiiresti omavahelisi suhteid. Avatud inimesi reeglina kirjeldatakse, kui elavaid, soojasid, tundlikke ja väga häid suhtlejaid. Nad on üldiselt suhetele keskendunud inimesed ja on üsna kärmed jagame lugusid oma elust ja tegemistest, viskama nalja jne. Nad on väga familiaarsed tüübid.

Aeg ja punktuaalsus on nende jaoks teisejärguline ja oma otsusi teevad nad pigem intuitsiooni ja emotsiooni pinnalt. Detailide ja faktide suhtes on nad reeglina teflonmehed ja -naised ehk siis ega need eriti hästi külge ei jää.

Vaoshoitud inimesed on vastupidiselt pigem ametlikud ja hästi korrapärased ning punktuaalsed inimesed. Omavahelised suhted ei kuulu tema uurimisaluste valdkondade hulka. Oma olemuselt on nad perfektsionistid, korraarmastajad, analüütilised ja väga loogilised mõtlejad. Nad jumaldavad täpsust, fakte ning kõik nende otsused baseeruvad loogikal.

Need tüübid on väga ülesannetele ja protsessidele keskendunud inimesed ja aja kummardajad. Inimesed, kellel on päev ärkamisest magamaminekuni planeeritud. Need inimesed lähtuvad selgetest kirja pandud reeglitest, ei ole väga sotsiaalsed ning ei jaga sinuga oma tundeid.

Otsekohesed / mitte otsekohesed:

Otsekohesus sümboliseerib meie võimu ja kontrollivajadust, mida me teiste inimestega suheldes kasutame.

Otsekohesed inimesed “lendavad peale” ja oma oma natuurilt dominantsed inimesed. Või nagu Pipedrive’is öeldakse “Panna on vaja.” Nad võtavad väga palju erinevat sotsiaalset initsiatiivi ning loovad endast üsna värvika esmamulje. Nad on väga kiire elutempoga inimesed, kellel on kindel siht silme ees. Nad teavad täpselt kuhu minna, teevad väga kiireid otsuseid ja võtavad üle keskmise riske. Otsekohesed inimesed reeglina kõigepealt teevad ja alles siis mõtlevad.

Nad on oma loomult väga kärsitud tüübid ja tahavad kõike kohe ja praegu. Samuti ärrituvad nad üsna kiiresti nende inimeste peale, kes nende kiire tempoga ei suuda kaasas käia. Nad on väga enesekindlad inimesed, kes räägivad väga palju, kõva ja selge häälega.

Nüüd pöörame mündi ringi ning vaatame teist äärmust. Kaalutlejad või ka hoolitsevad tüübid on teie sõpradest ja tuttavatest kõige vaiksemad inimesed. Nad on väga tagasihoidlikud ja teiste suhtes väga toetavad ning hoolivad. Nad seavad teiste huvid alati enda omadest ettepoole.

Vastupidiselt otsekohestele inimestele on nemad turvatunde inimesed ja neile meeldib stabiilsus. Igasugused muutused ja konfliktid kukutavad nad toolist prantsatades põrandale. Sellest tingituna võtab neil tihti otsuseni jõudmine üsna pikalt aega, kuna nad esiteks valivad hoolega diplomaatiliselt oma sõnu ning teiseks nad ei taha oma ellu muutuseid. Nad küsivad tihtipeale teie käest väga palju küsimusi ja kuulavad kordades rohkem, kui räägivad.

Kui me nüüd kombineerime otsekohesuse ja avatuse mõlemad äärmused, saame 4 erinevat isiksusetüüpi:

  • Sotsialiseeruja / Meelelahutaja / Sangviinik – avatud ja otsekohene;
  • Direktor / Dominant / Koleerik – otsekohene ja vaoshoitud;
  • (Üle)Mõtleja / Analüütik / Melanhoolik – mitte otsekohesed ja vaoshoitud;
  • Suhestuja / Hoolitseja / Flegmaatik – avatud ja mitte otsekohesed;

Kirjutan nendest erinevatest tüüpidest järjejutu formaadis. Igal nädalal kirjutan konkreetselt ühe tüübi kohta – kes nad on, kuidas neid ära tunda ja kuidas nendega suhelda.

Kes tahab pikemalt ja detailsemalt lugeda, siis investeerige Dustin Hillise raamatusse “Navigate 2.0: Selling the way people like to buy.” Mina olen 78% oma teadmistest saanud just sellest raamatust.

Olen praktiseerinud seda spetsiifilist teemat viimased 4-5 aastat ning olen väga palju kasu saanud, kuidas inimestele läheneda ja kuidas nendega rääkida. Kasutades omandatud teadmisi, tekitasin oma elukaaslases enda vastu esmase huvi. Ehk siis mitte kunagi ei tea, millal kogu seda informatsiooni ja täpsemaid juhiseid vaja võib minna.

Ühesõnaga kinnitage turvavööd, sest tuleb väga huvitav silmi avav sõit. Uute kirjutamiste ja lugemisteni!

Lisa kommentaar

Sinu e-postiaadressi ei avaldata. Nõutavad väljad on tähistatud *-ga